2006. februr 21., kedd 8:20
Van egy szint, ami felett az autk kztt mr nincs emltsre rdemes klnbsg. Mi azrt sszemrtk a Mercedes s a BMW kzpkategris presztzsmodelljnek sszkerekes dzelvltozatt. Nem lepdtnk meg: bejtt a paprforma.
Mindenekeltt prbljunk meg fellemelkedni a kt mrka legends mltjn, valamint az erre tkletesen ptkez PR-munkn, s igyekezznk gy megkzelteni a kt autt, ahogy azt nagy rtk, tarts hasznlati cikk prbja eltt kell. Tny, hogy az autvsrlst nem csupn objektv szempontok veznylik, st a modern autipar ppen a klssgekre pt, de mi kt lbbal llunk a fldn, nem hagyjuk, hogy elvaktson a csillag (vagy a vese), s a dolgok vgre jrunk.
Ilyen elhatrozssal lttunk neki a kt aut sszemrshez, de hamar kiderlt, hogy ezen a szinten mr nem nagyon van rtelme egyszer hasznlati trgyknt sszehasonltani ket. A valdi eltrs nem centimterben vagy lerben mrhet, hanem a megfoghatatlan s nehezen krlrhat mrkaarculatban, valamint (erre nincs ms sz) a termk piaci pozcionlsban tapasztalhat. Klnsen igaz ez annak fnyben, hogy a nemzetkzi vevelgedettsgi mrsek alapjn fellltott ranglistban a BMW nem sokkal a japnok mgtt az els tzben tallhat, a Mercedes pedig mg ennl is htrbb.

Szinte teljesen sima az alja: nagy tempnl fontos a tkletes aerodinamika
Mindenesetre vgigcsinltunk minden olyan feladatot, amelyekkel a tesztautk terepez kpessgeit szoktuk feltrni. Az igazsghoz az is hozztartozik, hogy a kt autt nem teljesen azonos idjrsi krlmnyek kztt prbltuk ki; s az is, hogy ennek valjban semmi kze sincs a vgeredmnyhez. De csak sorjban!
Terepjr-kpessg

A hts gumin ltszik mirt kell ballonosabb abroncs terepre
Az Adventure Parkban mindkt esetben furcsn nztek rnk, vajon mi a fent keresnk itt ezekkel az autkkal? A ktelyek nmikpp igazoldtak, de azrt az akadlyplyn tett ltogats utn okosabbak lettnk. A betonrl lekanyarodva mr az els dombig eljutni is elg volt ahhoz, hogy kiderljn: a BMW kemny rugzsa, kisebb hasmagassga s peres gumijai miatt kifejezetten idegenl mozog a fldton. Persze a szria htskerekes modellnl jobban viseli az effajta megmrettetst, de az akadlyplyn hamar kpessgei hatraihoz rkezett.

12,5 centis hasmagasggal eddig lehet eljutni
Szemlyautk kzl eddig egyedl a Skoda Octavia 4x4 volt kpes mindenkit meglep j eredmnyt produklni, keresztbe-kasul bejrta az sszes akadlyt. Ehhez kpest a BMW partra vetett blnaknt igyekezett felkzdeni magt az tlagos terepjr-kpessg mrcjnek megalkotott dombon.

Felrrt rendelhet lgrugzs, amivel ilyenkor mg 3,5 cm-t lehet emelni az autn
A mlyre hzott els lkhrt mr a megkzeltsnl majdnem lert, de a leggyengbb pont mgsem ez volt, hanem a tlsgosan kicsi hasmagassg (14,8 cm, eggyel tbb, mint a htskerekes; az E5004matic-ban szria, egybknt felrrt kaphat AIRMATIC DC lgrugzs, amivel 40 km/h alatt tovbbi 35 millimterrel emelhet), az aut viszonylag hamar felfekdt a buckra. Az sszkerkhajtsi rendszer jl mkdtt: hiba emelkedett levegbe az egyik kerk, az aut mg simn tovbb tudott menni.
A tzetesebb vizsglatnl kiderlt, hogy az aerodinamikai szempontok elbbre valk voltak a kocsi aljnak vdelmnl. Legalacsonyabban, pldul, htul, a differencilm aljn tallhat hosszanti htbordk sora van. Ezek hban, jgen nincsenek srlsveszlynek kitve, de bakhtas fldton mr nem rt az vatossg.

Feljebb ment, mint a BMW
A Merci itt jelentsen elbbre jutott ugyan, de tkelni vele sem sikerlt. Igaz nem sokon mlott, az aut hasa alig a holtpont eltt fekdt fel (pedig a 4matic modelleken egy centimterrel megemeltk az E osztly szabad magassgt). Ekkor vlt jl lthatv, hogy a Mercedesnl komolyabban veszik az aut aljnak vdelmt, fmlapok vjk az aljt s a kipufog is jl el van dugva.
Kvetkez feladat a flkarj, ahol szintn viszonylag hamar feladtuk, mindkt autval szinte azonos helyen. Nem az sszkerkhajts hatstalansga volt az oka, hiszen az mindkt kocsiban kifogstalanul dolgozott, az autk alacsony hasmagassga miatt azonban nem akartuk tlfeszteni a hrt.

Ennl kicsit feljebb ment
Ugyanezen megfontols miatt maradtunk tvol a nagy bakhtas ereszkedstl is, br teljesen nyilvnval, hogy technikai rtelemben nem lett volna problma. A BMW-ben mg lejtmenetsegt automatika is segtett volna. sszkerkhajtsi rendszerk kifinomultsgnak ksznheten mindkt aut teljes termszetessggel hagyta maga mgtt a homokcsapdt, brmilyen neheztssel prbltuk is.

A jrdaszeglynl sem rt vigyzni
Ezek utn kvetkezhetett volna libikka (amit a Skoda szintn lazn teljestett), de egyik autval sem lehetett odallni a farnkkhz, mert a lkhrt alja lert. A rvid erdei stt is leginkbb csak a fotk kedvrt tettk meg, nhny kattints utn vissza kellett tolatni a BMW-vel.
Paprforma: ezek a kocsik legfeljebb a sros fldutakon vagy havas-jeges aszfalton kpesek teljesteni, de ott jval nagyobb biztonsgban teszik, mint az alapkivitelek. Mindet sszevetve a Mercedes mutatkozott nmileg kzsgesebbnek offroad krlmnyek kztt, aljnak jobb vdelme, magasabb ptsmdja, illetve kicsit puhbb s hosszabb rugi miatt. A teljestmnyt vagy a hajtslnc kifinomultsgt tekintve gyakorlatilag nincs klnbsg.
Kzti viselkeds

ilyen krlmnyek kztt kell a 4matic
Az sszkerkhajts aszfalton is j szolglatot tesz, hiszen a BMW-ben 500, a Mercedesnl 510 Nm-nyi nyomatkrengetegrl van sz. A kiprgsgtl mkdsbe lpse nlkl azonban gy is csak szraz aszfalton lehet padlgzas startot venni, hiba a kivl hajtsi rendszerek: a BMW 6,6 msodperc alatt gyorsul 100 km/rra, a Merci 7,4 alatt.
A klnbsg nem nagy, nincs egy msodperc, de ez a magabiztos elny jellemz a BMW-re minden szempontbl, ami az lvezetes kzton autzst illeti: egy hajszllal jobban megy, leheletnyivel preczebb a kormnyzsa, kemnyebb a futmve, gy rezheten nagyobb a kanyarsebessge, s jobban is uralhat ven haladva.

A hts szlvd feletti cpauszony-antenna a navigcis rendszer ismrve
Kzti viselkedse szempontjbl a BMW mgsem sokkal jobb aut a Mercedesnl, st mg az is lehet, hogy egyltaln nem jobb, egyszeren ms. A bajoroknl minden rendszer a vezets lmnyt szolglja, borzalmasan gyorsan lehet vele kanyarodni, llegzetelakasztan nagyot gyorsul: majdnem sportkocsi.

Betonon sem jn rosszul az
sszkerkhajts, klnsen tlen
A Merci ehhez kpest lomha limuzin (br ez is hast, hiszen nyomatka nagyobb, teljestmnye is alig marad el a BMW-tl: 228:235), ers fkezsnl viszont nagyot blint; gyors kanyarban biztosan halad ugyan, de a karosszria kiss libeg. Mindennek, vagyis a puhbb futmnek, persze megvan az elnye is: mg a BMW-vel Budapesten kzlekedni elg rzs lmny, a Merci kimondottan knyelmes a klvrosi mellkutckon is.
Paprforma: a BMW nagyon kzel ll egy sportkocsihoz, mindenkppen a legsportosabb presztzsaut a piacon. Az sszkerkhajtssal bolondbiztos az 500 newtonmteres teljestmny, kimondottan szrakoztatan vezethet aut tlagos krlmnyek kztt. Htrnya, hogy a kemny futm rossz ton mr zavaran rz.
A Mercedes mr-mr ellenpont: ennl knyelmesebb kzlekedeszkz nemigen van ebben a szegmensben, de azrt a kezelhetsgre sem lehet panasz. A Mercivel radsul a BMW-nl nmileg btrabban kanyarodhatunk le a betontrl, a knyelem mellett a Mercedes ezt knlja pluszban a BMW sportossgval szemben.
Utastr

M-es sportkormnyt minden autba!
Na, ezt aztn tnyleg nehz objektven rtkelni, de a tnyek kedvrt jegyezzk meg, hogy a BMW utastere szkebb a Mercinl, ell-htul egyarnt, utazautnak teht inkbb utbbi val. A csomagtartja is nagyobb, igaz ez szemmel nemigen lthat: 540 liter, a BMW- 520 liter. Azrt ejtsnk egy szt a dizjnrl is: a BMW puritnabbnak hat, de a formatervezs btrabb irnyt kpviseli (kvl-bell egyarnt), a Mercedes visszahzdbb, klasszikus hangulat aut.

Kicsit nagy a kormny tmrje
Termszetesen mindketten kpesek a knyeztetsre: a BMW komfortlse pldul megdbbenten sokflekppen llthat (a tmla fels harmadnak dlsszge is, 240 ezer forint felrrt), a Merci az lsftst kiegszt lshtssel vg vissza, illetve hogy jval tbb gombbal ugyan, mgis egyszerbben kezelhet menrendszere van, mint a BMW-nek (a hres-hrhedt iDrive magabiztos kezelshez prszor vgig kell olvasni a kziknyvet). A felras termkek knlatnak szintjrl taln elegend annyit mondani, hogy a BMW tesztautja 4,6 milli forintnyi extrval volt megfejelve; viszont a Merdzsban tv is volt.

A helyes vlasz?
Paprforma: szkebb, de sokkal sportosabb s modernebb a BMW belseje (s klseje), a Merci a klasszikus rtkeket knlja formatervben s hangulatban egyarnt.
Konklzi
Minden szinten gyztt a paprforma: a BMW kzel ugyanannyi pnzrt (kvzi 14 milli forintrt) jval nagyobb vezetsi lmnyt knl, viszont szkebb s kevsb knyelmes, mint az arisztokratikusabb E. Mindkettejk mszaki tartalma, minsge kifogstalan, vagyis szigoran objektven a BMW a jobb vtel, mert annak alapra 300 000 forinttal kevesebb. De egy Mercedes s egy BMW sszehasonltsakor nehz objektivitsrl beszlni, maradjunk inkbb annyiban, hogy a kt aut ugyanazt tudja, csak egszen ms stlusban.
gy mkdik a 4x4...
...a BMW-nl
A BMW hossz kihagys utn, 1999-ben az X5-tel trt vissza az sszkerkhajts jrmvek piacra. Ma mr a sajt fejleszts 4x4-es rendszer msodik genercija teljest szolglatot minden x jelzs BMW-ben, de ez az els alkalom, hogy az ts sorozat is rendelhet sszkerkhajtssal. Az xDrive tulajdonkppen annyiban klnbzik a piacon tallhat tbbi sszkerkhajtstl, hogy szlesebb hatrok kztt tudja vltoztatni a kt tengely kztti nyomatkelosztst.
Alaphelyzetben a nyomatk 60 szzalka jut htra, 40 elre, de szksg esetn a teljes hajts mehet a hts kerekekre (pl. nagy sebessgnl), vagy akr 70 az elskre. A nyomatkeloszt rendszer hatkonysgt a kiprgsgtl egszti ki, ami (a kerekek elfordulsa, a hosszanti s oldalirny gyorsuls, a perdlet, a motor aktulis adatai, a sebessg, valamint a kormny s a pedlok llsszgnek fggvnyben) teljesen automatikusan segti a vezett minden helyzetben.
Az xDrive elnye tovbb a gyors reakciid: a rendszer 3 fokos kerkelforduls alatt rzkeli a megcsszst, s 0,1 msodperc alatt ehhez igaztja (az elektronikus vezrls, tbbtrcss kuplungon keresztl) a nyomatkelosztst. A teljes kr elektronikai felgyelet gyakorlatilag ptolja a mechanikus differencilzrakat, ugyanakkor lejtmenetsegt elektronikt is knl.
...a Mercinl
Az sszkerkhajts a stuttgartiaknl is komoly mltra tekint vissza, az els ilyen modellt, egy 124-est 1987-ben mutattak be. Tz vvel ksbb ugyanebben a kategriban (vagyis egy E-ben) mutattk be a jelentsen megjtott rendszert, ami az elmlt vek finomtsnak ksznheten hasonl mdon mkdik a BMW-hez, vagyis alapveten teljesen automatikus s az elektronikai menetsegt berendezsekkel sszhangban dolgozik.
A leglnyegesebb klnbsg az, hogy a nyomatkeloszts itt fix 60:40 a hts tengely javra, de a menetsegt berendezs szmtalan rzkeltl kap jelet, aminek alapjn minden kzlekedsi helyzetben biztostott az optimlis tapads. Az E500 sszkerkhajts vltozatnl a lgrugzs (AIRMATIC DC) is az alapfelszereltsg rsze, a tbbi modellnl felras extrnak szmt berendezs segtsgvel tovbbi 3,5 centimterrel megemelhet a kocsi karosszrija.
A totlsr terepjrit mind azonos krlmnyek kztt prbltuk ki az Adventure Parkban. Hinta, vizesrok, siratfal, bakht, bucka: a rszletes metdust
itt tallja.