Range Rover Sport 4.2 v8 S/C-2006
honlap szerkeszt 2006.04.19. 14:16
Beszlgetnek a Land Rovernl:
– Ej, 4 liter feletti V8-asa minden konkurensnknek van. Dgunalom! Mi legyen?
– Rakjunk r egy kompresszort! – hangzik a vlasz.
Indul a szum
2006. prilis 6., cstrtk 9:49
Beszlgetnek a Land Rovernl: – Ej, 4 liter feletti V8-asa minden konkurensnknek van. Dgunalom! Mi legyen? – Rakjunk r egy kompresszort! – hangzik a vlasz.
 Masszv, de sportos, ilyennek kell lennie
A valsgban persze vlheten nem pont gy trtnt. Valahogy gy kpzelem, hogy mindenkppen akart a gyrt egy olyan cscsmodellt, amelyik ersebb, mint a rivlisok. (Mg ma, a Sport eljvetele utn b egy vvel sem sok ersebb SUV van piacon, s azok is jval drgbbak. Pldnak okrt az 510 lovas Mercedes ML 63 AMG majd ngymillival, vagyis 20%-kal drgbb, gy tulajdonkppen taln mg rivlisnak mondhat, de mondjuk a 450 lers Cayenne Turbo 30 milli feletti rval mr egyrtelmen ms ligban versenyez.)
 390 ler, 550 Nm
Nagyon sok pnzt persze nem akartak kiszrni az ablakon fejlesztsekre, jl tudtk, a brutlis szrnyeteg gy sem lesz olcs. Krlnztek ht a fszerben, nagy fejvakargatsok kzepette kitrtk a Jaguar 4,2 literes, kompresszoros V8-ast, s az elgedettsg meleg, semmihez sem hasonlthat rzse radt szt szvkben.
 Idelis jtszpajts nagyon gazdag favgknak
A jl vgzett munka utn egy mregdrga tteremben vacsorztak. Jl esett a falat. Nem sokat beszlgettek, de nem is volt r szksg. Mosolyogtak bell, tudtk, ha ksz lesz, nagyon fogjk szeretni. k. s azok a boldog kivlasztottak, akik ltjk, amit k, rzik, amit k, s persze elg jmdak ahhoz, hogy ne csak a kirakatban nzegessk. A presztzsre koccintottak azon az estn.
s valban. A Range Rover Sport S/C-nek a presztzs a legersebb fegyvere. Tulajdonkppen mindegy, mit tud, a vsrlkznsg java nem versenyautra, vagy terepjrra, vagy a kett egyvelegre vgyik, hanem egyszeren szeretne valamit, ami elegns, s persze nagyon nagy. Ebben a kategriban a mret a lnyeg. Sok mter hossz, sok tonna nehz, s persze sok-sok-sok lers. Meg a nyomatk!
Nehz azonosulni egy olyan autval, ami 25 litert fogyaszt, s 23 milli az alapra, radsul folyamatosan az jrt a fejemben, hogy azok a SUV-tulajdonosok, akiket n ismerek, vagy ltok az utcn, szinte sosem rjngnek, akkor meg minek a 3-400 l? Nha persze jl esik egy kis erdemonstrci a piros lmpnl, de ez a legtbb.
 A kp is szp, de mg fontosabb, hogy ki tudott jnni a 15 centi mly srbl
A vrosi forgalomban egy ilyen rissal egybknt sem nagyon lehet pattogni, de hegyi szerpentinen sem lttam mg soha vadul, fstl, csikorg gumikkal kanyarod X5-st vagy ML mercit. Mirt nem elg szabadidaut-rajong embertrsaimnak egy hromliteres dzel?
Ne rjanak levelet, tudom a vlaszt. Tbb ilyen jelleg autt volt mr szerencsm kiprblni, s azt hiszem, ha tehetnm, n sem elgednk meg egy kerreg dzellel, ha gurgulz V8-as benzinmotorra is futn a pnzembl. Viszont akkor legalbb ki is taposnm a lelkt, ha mr van neki.
|
Motor |
Teljestmny (LE/ford.) |
Gyorsuls 0-100 (s) |
r (Ft) |
Jeep Grand Cherokee 5.7 |
5,7 literes V8 |
327 / 5000 |
7,4 |
15 500 000 |
Volvo XC90 V8 |
4,4 literes V8 |
315 / 5850 |
7,4 |
18 020 000 |
Cadillac SRX 4.6 V8 |
4,6 literes V8 |
325 / 6500 |
7,4 |
18 050 000 |
Volkswagen Touareg V8 |
4,2 literes V8 |
310 / 6200 |
8,1 |
18 843 200 |
Mercedes ML-500 |
5,0 literes V8 |
306 / 5600 |
6,9 |
19 623 000 |
Audi Q7 4.2 FSI Quattro |
4,2 literes V8 |
350 / 6800 |
7,4 |
19 848 800 |
Porsche Cayenne S |
4,5 literes V8 |
340 / 6000 |
7,2 |
20 990 000 |
Range Rover Sport 4.2 V8 |
4,2 l V8 komp. |
390 / 5750 |
7,6 |
22 970 000 |
BMW X5 4.8is |
4,8 literes V8 |
360 / 6200 |
6,1 |
24 092 000 |
 Egyszer, de frappns
A tesztautval klnleges lmny kzlekedni. A 7,6 msodperces gyorsuls mg szemlyautk kztt is ers, egy majd' 2,6 tonns szrnyetegtl egyenesen csodlatos teljestmny, de most nem ez a lnyeg. Ha az ember sokfle autt vezet, elbb-utbb megtanulja klnvlasztani az er jelenltt a gyorsasg lmnytl. A RangeRover teht nem a gyorsulsval nygztt le, hanem 390 lerejvel s 550 Nm-es nyomatkval. Az elementris er szinte kzzelfoghat, a V8-as hangja meg, ahogy mly morgsbl vehemens vltss fajul, maga az adrenalin.
 A kves, szikls talaj sem jelent gondot a Sportnak
A lelkes motorhoz termszetesen kivteles futm is jr. Az autban ell-htul fggetlen, elektronikus vezrls lgrugs felfggesztsek vannak, a nyugodt vagy ppen sportos viselkeds jegyben a Dynamic Response nvre keresztelt rendszer tmogatja a csillaptst. A rendszer egy hidraulika segtsgvel a stabiliztorrd kt vgnl vltoztatja a nyomst.
 Vonalzval terveztk, az biztos, de akkor is gynyr
Ha ppen thibt szlel, puht, ha kanyarodunk, s merevsgre, tartsra van szksg, bekemnyt. Az effajta rendszerek azonban csak a sajtanyagokban mkdnek tkletesen, a 275/40-es gumikkal s a 20 hvelykes felnikkel ppgy nem lehet csodt tenni, ahogy a hatalmas tmeggel sem.
A Sport teht nem kifejezetten knyelmes, st tulajdonkppen elgg rz, ugyanakkor kanyarban is csak hatalmas tmeghez kpest ficks. Pont olyan, mint egy szumbirkz. Bdletesen ers ristesthez kpest meglepen frge, de nem veheti fel a versenyt sszerbb keretek kz szortott vetlytrsaival. 2,6 tonns tmegvel a Sport mg kategrijban is nagynak szmt, 2-3-400 kilval nehezebb a vetlytrsaknl, mrpedig azt rezni; de nem fkezskor. A Sport az ells ngydugattys Brembo fkrendszernek ksznheten hihetetlenl jl lassul. Mintha kt tonnt sem nyomna.
 Kicsit molett, kicsit faros, mgis csuda kvnatos (j, ebbl vers lett)
 Ijeszt ltni, mg ijesztbb hallani a szguld rist
Ha egy autval tl gyorsan megynk be egy lass vagy kzepesen gyors kanyarba, jellemzen nem fordul el, hanem elkezd sr gumikkal csszni a kanyar kls ve fel, ami jobb esetben szalagkorlt, rossz esetben szakadk vagy a szembesv. A tesztaut a nehz V8-as motor miatt olyan vehemencival kpes zni ezt a szrny jtkot, hogy az mr ijeszt.
 Eddig csszott, innen mr gurult
Ha azonban eltalljuk a bemeneti sebessget, a Range Rover Sport mg kvr fenekt is hajland megmozdtani azrt, hogy gyorsabban elforduljunk, s vidmabban teljen a drga id. Meglepdnk mozgkonysgn, ha nem tudnm, hogy szumzik.
Azok az emberek, akik a Sportot vlasztjk, ritkn kerlnek majd ilyen szituciba. A mindennapokban csak annyi negatvumot rzkelnek majd, hogy a rugzs kicsit kemnyebb annl, amit megszoktak, meg hogy a nyomvlyk megvezetik a szles gumikat. Viszont luxuskrlmnyek kztt pillanatok alatt felgyorsulhatnak 200-ra, s mg ott sem hallanak semmifle zajt, ami egy fikarcnyit is rontan komfortrzetket. Az automata vlt is nagyon szpen vltogat, s a sport zemmd remekl hasznlhat.
Van a Sportnak mg egy rdekes tulajdonsga. Akrmerre jrunk, akrmerre nznk, nem ltunk embereket htulrl. mul s bmul a kisgyerek meg a benzinkutas az tszln, aztn amikor elmegynk mellettk, s belenznk a tkrbe, mg mindig mulnak, s mi mg mindig az arcukat ltjuk. Nem csoda, a narancssrga szn nagyon jl ll az autnak, a 20-as kerekek szbontan nagyok, s a dizjnjuk is szp; a gppuskacs-htrcs szemlyes kedvencem.
 Egyszerre sportos, konzervatv s gagyi
 A Terrain Response kapcsolja, a hasmagassg-llt s a felez gombja
A beltr kiss eklektikus. A brlsek elegnsak, de az ajt manyag hats fabettje, valamint a kzpkonzol egyszer manyag gombjai nem illenek a kpbe. Fura, hogy ugyanazok a gombok a Discovery konzervatv belsejben tetszettek, de ebben a sportos, modern krnyezetben valahogy szrtk a szemem. sszessgben persze nem annyira hangslyos dolgok ezek, hogy igazn elrontsk a hangulatot. A Sport utastere ezen aprsgok ellenre is elegns, sportos, s legfkpp hatalmas.
A Range Rover Sport a Discoveryre pl, igaz, 14 centit kiharaptak a kasztni kzepbl. Valahol a Range Rover s a Discovery kztt helyezkedik el, s mint igazi Land Rover termszetesen nem engedheti meg magnak, hogy flvllrl vegye a terepjrst. Amikor a tesztautt elhoztam, azt mondtk, ahol a Discovery elmegy, a Sport sem kerl bajba.
 Megemelt hassal gond nlkl mszott t a buckkon
Ezt azrt csak fenntartsokkal hittem el, s az Adventure Parkba rve azonnal megemeltem a hasmagassgot, biztos, ami biztos. Nehogy aztn n is megzzzam az els lkhrtt. A Sportot ugyanazzal a Terrain Response rendszerrel szerelik, mint a Diszkt, nem rszleteznm. Aki nem tudja, mirl van sz, kattintson ide.
 Nem r le az els lkhrt sem
A sportos gumik cssztak a nedves, agyagos talajon. rdekes mdon ez nem a hegymszst, hanem a biztonsgos ereszkedst akadlyozta jobban. Mg a kaptatkkal semmi gond nem volt, a lejtkn llra fkezett gumikkal csszott le az aut, de szerencsre a kevsb meredek rszeken mr volt elg tapads, hogy ne a fra csavarodva vgezze szegny.
Ahogy a Discoveryn, a Sporton sem fogott ki az Adventure Park. A sportos gumik ellenre elment mindenhol, sem a hasa, sem a lkhrtk nem akartak lerni. A Sport teht h maradt eldeihez, de mr nemcsak hegyet tud mszni, az aszfalton is betyr. Irdatlan tmeghez kpest legalbbis mindenkppen az.
A szerz rtkelse 
A Range Rover Sportnak gynyr, egyedi klseje van. Nem sokat ltni belle az utakon, ettl mg klnlegesebb. Nagyon kulturlt aut, de a futmve kemny egy kiss. Nagy tmeghez kpest sportos, sportossghoz kpest kitn terepjr, s a 25 literes fogyaszts sem sok egy 390 lers, 2,6 tonns auttl. Nem olyan tkletes, mint testvre, a Discovery, de remek aut, viszont egy kicsit drga. Ha 10%-kal olcsbb lenne, ngy s felet kapott volna, gy ngy csillagot rdemel.
A totlsr terepjrit mind azonos krlmnyek kztt prbltuk ki az Adventure Parkban. Hinta, vizesrok, siratfal, bakht, bucka: a rszletes metdust itt tallja
|